MENÜ
DUYURULAR
SON 5 ÜYEMİZ
BEĞENİLENLER
Fikret Otyam Hayatı ve Sanatçı Kişiliği
Ekleyen : Şahamettin Kuzucular , 04 Ocak 2014 Cumartesi Beğen





Fikret Otyam


Fikret Otyam, (19 Aralık 1926 - Aksaray) Ressam,  fotoğrafçı, gazeteci, yazar.

Babası önceleri asker daha sonraları da eczacı olan Vasıf Efendi annesi ise Naciye Hanım’dır. BABASI Vasıf Bey Yemen de ve Anadolu’nun kurtuluş yıllarında askerlik yapmış Konya ikinci ordudan emekli olduktan sonra eczacılık yapmaya başlamış, İsmet İnönü’nün silah arkadaşlarındandır. Bu bilgi FARUK BİLDİRİCİ/ Fikret Otyam’la söyleşi  “Puzzle Portreler” adlı söyleşisinde kendi ağzından şu şekilde dile gelmiştir.   “24 Temmuz 1942, Reisi Cumhur İsmet Paşa, Adana’dan Ankara’ya geçerken öğle yemeğini bizim evde yedi. Yemekte Paşa,  “Vasıf, tığ gibi delikanlıydın!” deyince heyecandan donuma işedim. Babam bize yalan söylememişti. İlk kez Paşa’nın fotoğrafını o gün çektim. Nereden, nasıl bilebilirdim ölünceye kadar fotoğraflarını çekeceğimi.”[1]

Sanatçı, kardeşleri de kendisi gibi sanatçı olan bir aileden gelmektedir. Ünlü besteci ve orkestra şefi Nedim Vasıf Otyam ile Nusret Kemal Otyam’ın kardeşidir.

1926 Aksaray doğumlu olan sanatçı ilk ve orta öğretimini Aksaray’da okumuştur.[2] Ortaokulda iken Fransızca öğretmeni olan Emekli Albay Lüleci Haşim Bey  “Lenduha ayaklı, cama çeken fotoğraf makinesini”  [3]sanatçıya armağan etmiş sanatçının resim ve fotoğraf tutkusu bu şekilde başlamıştı.  Fikret Otyam lise öğretimini kesintili olarak sürdürmüş, Ankara ve Kayseri de öğrenim görmüştür. Ankara da öğrenci iken gezdikleri müzede öğrencilerden biri Hitit aslanının ağzına tükürmüş tarih öğretmeni bunu yapan kişinin Fikret Otyam olduğunu zannedince ona “ Pis Anadolulu bunu sen yapmışsındır “ deyince Ankara’dan ve okulundan ayrılmıştır.

Bu günleri adı geçen röportajında şu şekilde ifade edilmiştir. “Galatasaray Lisesi’ne hazırlık yapılırken Toprak Mahsulleri Ofisi Müdürü’nün tavsiyesiyle kendimi Kayseri Lisesi’nde yatılı buldum… Resim yapmayı çok seviyordum. Kutu boyalarla kontraplak üstüne resimler. Halkevi’nde sergi de açtım Bir gün Belediye’nin önünde Nevşehir arabası bekleyen bir çocukla tanıştım. İstanbul’da okuyormuş. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi diye bir okulda resim okuyormuş. Bu çocuk, rahmetle andığım Neşet Günal’dı. Akşam babama “Nihayet okulumu buldum” dedim. Hocaların hocası, Çallı’nın atölyesine adım attığımda çırılçıplak bir kadın karşımda duruyordu. Ağabeyler, ablalar gülerek ‘gel, gel’ dediler. Çallı’yla dede torun gibiydik.”[4] Liseden sonra ise İstanbul’a gelerek Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Orta Resim Bölümü’nde eğitime başlar. Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde resim öğretimini ünlü ressam Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun atölyesinde almıştır.

Bu yıllar onun gazeteciliğe adım attığı yıllar olmuştur.  1950 yılında Bab-ı Ali’ye adım atmış, Cihad Baban ve Ziyyad Ebuziya’nın Son Saat gazetesinde çalışmaya başlamıştır. 1950 yılında "Son Saat" gazetesinde başlamış olduğu gazetecilik serüveni ve ömrü boyunca hep devam edecektir. Bu yıllarda aynı zamanda eğitimi de sürmektedir. Nitekim, 1953 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Orta Resim Bölümü’nde mezun olur.  [5] 1953’te Akademi’nin resim bölümünü bitirdiğinde Falih Rıfkı Atay’ın Dünya Gazetesinde Yazı İşleri Müdürü Ali İhsan Göğüş’ün yardımcısı ve yazarıdır.

1953 yılı onun için oldukça mühim bir yıldır. Aynı yıl evlenmiş ve bir yıl sonra da kızı Elvan dünyaya gelmiştir. Aynı yıl İlk kez Güneydoğu ve Doğu Anadolu’yu gezmiş Cumhuriyet gazetesinden Yaşar Kemal ile röportaja çıkmıştı

Akabinde askerlik günleri başlar askerlikteki ilk görev yeri Polatlı’dır. Polatlı’dan sonra Ankara’da Bando Mızıka Hazırlama Ortaokulu Resim Öğretmenliği yapmıştır. Sık sık Ankara’ya gidip gelmekte ve Ulus Gazetesinde de yazıları çıkmaktadır.

 Gazetecilik hayatı elli yedi yıl devam edecektir. ( 2013 itibariyle) . "Son Saat" gazetesinde başladığı gazeteciliğini Dünya ve Ulus Gazetelerinde devam ettirmiş [6]daha sonra Cumhuriyet Gazetesi'nde sürdürmüş uzun yıllar Cumhuriyet gazetesinde köşe yazarlığı yapmıştır.  Sol çevrelerle sürekli irtibat halinde olan Otyam sol içerikli yayınlarda sol görüşlü kesimlere hitap eden yazılar yazarak dikkatleri üzerine çekmektedir. Bu yıllarda Abdi İpekçi cinayeti ortaya çıkar. Bu olay onun meslek hayatını da etkileyecektir.

Abdi İpekçi cinayetinden kendi hayatının da tehlikede olduğunun fark edilmesi sonrasında emekli olmaya karar verir. Antalya’nın Gazipaşa ilçesi Serinus Kalesi altında, Deliçay yanında, bir yer bulmuştur.  Mimar Behruz Çinici ve Altuğ Çinici’nin çizdiği projeye göre bir ev yaptırmıştır.  27 Mayıs 1979’da bu eve yerleşmişler, Fakat bir müddet sonra bu evden ayrılarak Antalya'nın merkezine 26 km uzaklıkta olan Geyikbayırı köyünde bitmemiş bir ev alarak bu evi yaptırmışlar eşi Filiz Otyam ile birlikte bu eve yerleşmişler ve halen bu evde yaşamaktadır. Emekli olduktan sonra resme ağırlık vermiş kitaplarının basımı ile uğraşmıştır.

 Kemalist ve sosyalist düşüncelere sahip olan yazar ve ressam Aydınlık Gazetesinde haftalık yazıları çıkmakta Antalya’da yaşmaktadır.  2013 yılına göre 57 yıldır gazetecilik yapan yazar ve ressam 87 yaşlarındadır. ( 2013 itibariyle)


Fikret Otyam,  Anadolu ve Güneydoğu Anadolu ile ilgili yazdığı röportajlarla tanınmış, bu röportajlarını çok sayıda kitapta toplamıştır. Gazipaşa yakınlarına taşındıktan sonra da yazılarını sürdürmüş ve Aydınlık gazetesinde haftalık yazılar yazmaya başlamıştır.  Otyam halen, Aydınlık Gazetesi’nde her hafta yazmaya devam etmektedir.  Antalya'da yaşamını sürdürmekte olan sanatçı Akdeniz Gazetecilik Vakfı ve Altın Portakal Kültür Sanat Vakfı'nın kurucu üyelerindendir. Fikret Otyam, Dokuma ve fotoğraf sanatlarıyla ilgili sanatçı Filiz Otyam ile evlidir.


"Eserleri ile çevre bilinci ve doğa sevgisinin gelişmesine yaptığı katkılardan dolayı" Akdeniz Üniversitesi çevre sorunları araştırma ve uygulama merkezi”  tarafından kendisine verilecek olan 13. çevre hizmet Ödülü’nün aynı zamanda ve gerekçeler ile çevre ve orman bakanı Veysel Eroğlu'na da verilmesi nedeniyle reddetmiştir.[7]

Doğu Anadolu halkı ve Kürtler konusunda da özgürlükçü düşüncelere sahip olan Fikret Otyam Doğu Anadolu’ya sık sık gitmiş, orada pek çok türkü derlemiş ve röportajlar yapmıştır. Derlediği türküler özel arşivlerindedir. Söylediğine göre de pek çoğu gün yüzü görmemiştir. [8]

Resimlerinde Turgut Zaim ve Namık İsmail’in konu ve betimleme anlayışı etkisinde kaldığı, Bedri Rahmi Eyüpoğlu’nun izleğinde olduğu izlenimi vardır.  Resimlerinde Anadolu motiflerinin sık sık kullanılıyor olması hocası Bedri Rahmi Eyüpoğlu’ndan aldığı eğitim ve sanat anlayışı sebebiyle olmalıdır.

Resimlerinde keçi ve başı örtülü Anadolu kadınlarını figür olarak sık sık kullanmaktadır.  Anadolu’yu,  insanlarını, hayvanlarını, bitkilerini ve mahalli unsurları işlemeyi seven bir ressam olarak dikkat çeker.

Resimlerinde göz figürleri üzerinde özellikle durmuş gözleri iri ve dikkat çekici olarak betimlemiştir. Fikret Otyam’a göre  “ dünyada üç tane güzel göz vardır. Birincisi; doğu Anadolu kadını gözü, ikincisi; eşek sıpası gözü ve üçüncüsü; ceylan gözü.” [9] Ressam iri gözlü Anadolu kadınlarının resimlerini yapmış,  gözleri iri olarak betimlerken burunları ve ağızlarını küçük olarak betimlemeye gayret etmiştir.




KİTAPLARI [10]

  • Ha bu diyar, Dost yayınları
  • Gide gide, Dost yayınları
  • Uy Babo (1962), Dost yayınları
  • Hu Dost
  • 40 Yıl Önce 40 Yıl Sonra
  • Kara Sevdam Anadolum
  • Mayınlar Çiçek Açmaz
  • Mayınlı Topraklar Üzerinde
  • Kanlı Gömlekler
  • Adı Yemendir
  • Harran Koçaklaması
  • Can Arkadaş
  • Ceylanlar Suya İndi
  • Arkadaşım Orhan Kemal ve Mektupları
  • Pavli Kardeş
  • Ağlama Anam Şu Bizim Gazipaşa
  • İsmet Paşalı Yıllar
  • Can Pazarı
  • MUTLU OLMAK



Fotoğraf sergileri[11]


  • 1964 - 1974 Gide Gide Serileri
  • 1979 Eğer Bizi Sual Eden Olursa
  • 1983 Dünya Güzel Olmalı
  • 1997 Otyam'ın Objektifinden
  • Filiz Otyam ve İbrahim Demirel ile karma sergi


Resim sergileri

  • 1947 - 1953 "Onlar Grubu" ile sergileri
  • 1976 Memleketimden İnsan Manzaraları
  • 1978 İnsan Manzaraları
  • 1987 - 1997 Filiz Otyam ile ortak yurt içi ve yurt dışı resim ve dokuma sergileri


Ödülleri[12]

  • 1962 Gazeteciler Cemiyeti Basın Şeref Belgesi
  • 1980 - 1990 On Yılın Basın Şeref Belgesi
  • 1995 Atatürkçü Düşünce Derneği Onur Plaketi
  • İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Fotoğraf Enstitüsü Onur Belgesi
  • 1996 3.Hacı Bektaş Veli Dostluk ve Barış Ödülü
  • Pir Sultan Abdal Onur Belgesi
  • UNESCO AIAP Türkiye Ulusal Komitesi Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği Onur Belgesi
  • Akdeniz Üniversitesi Onur Belgesi
  • Şanlıurfa Kültür Eğitim Sanat Araştırma Vakfı Onur Belgesi



KAYNAKÇA 


  • [1] FARUK BİLDİRİCİ/ Fikret Otyam’la söyleşi  “Puzzle Portreler”  HÜRRİYET PAZAR/30 MAYIS 2010
  • [2] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ankara 2005, shf, 415
  • [3] FARUK BİLDİRİCİ/ Fikret Otyam’la söyleşi  “Puzzle Portreler”  HÜRRİYET PAZAR/30 MAYIS 2010
  • [4] FARUK BİLDİRİCİ/ Fikret Otyam’la söyleşi  “Puzzle Portreler”  HÜRRİYET PAZAR/30 MAYIS 2010
  • [5] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ankara 2005, shf, 415
  • [6] Dr Aslan Tekin Edebiyatımızda İsimler, Elips Yayınları, Ankara 2005, shf, 415
  • [7] Hamit SEÇİL/ANTALYA,http://www.ekemer.com/fikret-otyam-odulu-reddetti, Mayıs 10, 2010 
  • [8] http://www.aksam.com.tr/guncel/kurtce-turkuler-tahliye-bekliyor/haber-19478
  • [9] https://eksisozluk.com/fikret-otyam--120282
  • [10] http://tr.wikipedia.org/wiki/Fikret_Otyam
  • [11] http://tr.wikipedia.org/wiki/Fikret_Otyam
  • [12] http://tr.wikipedia.org/wiki/Fikret_Otyam



http://img98.imageshack.us/img98/5360/f3nx2.jpg



http://www.kuman-art.com/resim/fikret-otyam.html




http://www.artpointgallery.com/index.php?Page=Auction&ID



http://www.kuman-art.com/resim/fikret-otyam.html


Sitedeki yazıların tüm hakları ve sorumluluğu yazı sahiplerine aittir. Yazıların izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Aksi davranışlara karşın yasal işlemlere başvurulacaktır.

Yapılan Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış...

Yorum Yaz

Yorum yazmak için üye girişi yapınız...